هوش تجاری داده های مکانی (Geo BI) یکی از روش های موثر تصمیم سازی مدیران تجارت ها است. بیشینه تصمیمات تجاری براساس جبر جغرافیایی شکل میگیرند، محدودیت های جغرافیایی عامل برتری یا شکست تجارت ها هستند، از مسائل کلان مانند سیاست های بین المللی تحریم یا دوستی سیاسی گرفته تا عوامل خرد آیین نامه های مالیاتی که بر تجارت ها اثر خواهند گذاشت را می توان در دسته عوامل جغرافیایی موثر بر یک تجارت دسته بندی کرد.
اطلاع از مکان مناسب برای تولید، مسیر توزیع کالا، نحوه عرضه کالا، خصوصیات فرهنگ جغرافیایی بازار مصرف و ... دادههای جغرافیایی موثر بر تصمیمگیریهای تجاری هستند. هر تصمیم تجاری میبایست بر اساس دادهها و تحلیلهای منطقهای اتخاذ شود. سازمانها جهت برنامه ریزی بهتر از طریق اطلاعات جغرافیایی و پردازش دادهها، نیازمند تحلیل هایی در سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) میباشند.
فضا و مکان بعد کلیدی در تحلیلهای مورد نیاز مدیران است که به دلیل عدم داشتن سامانه هوش تجاری (BI) و سامانههای اطلاعات جغرافیایی (GIS) این مزیت را از دست میدهند.
Geo + BI = Geo BI
هوش تجاری (BI)، به فرآیند تبدیل دادههای خام به اطلاعات تجاری و مدیریتی گفته میشود که به مدیران سازمان کمک میکند تا تصمیمات خود را سریعتر و بهتر اتخاذ کنند و بر اساس اطلاعات صحیح، عملکرد درست و سنجیدهای از خود نشان دهند. به کمک آن میتوان کاوش و تحلیل اطلاعات را ساده نمود.
هوش تجاری مکانی به فرایندی گفته میشود که بر اساس تحلیل اطلاعات پیچیده مکانی توسط جغرافیدان و ساده سازی آن بر روی نقشه، ظرفیتی برای سازماندهی و درک پیچیده و جامع از طریق استفاده از روابط ذاتی مکانی در کلیه اطلاعات میباشد و با ترکیب اطلاعات مکانی و دیگر اطلاعات سازمانی، امکان رسیدن به نتایجی نظیر تصمیمگیری بهتر و بهینهسازی و ساده کردن فرایندهای مهم و کاربردی و همچنین بهبود در عملکرد میسر خواهد شد.
با این رویکرد اطلاعات پیچیده و معمولا بی فایده مکانی توسط تحلیل های جغرافیایی در حد یک اینفوگراف ساده شده و تصمیمگیری را برای غلبه بر موانع سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و اطلاعات کسب و کار ارائه میدهد. هدف این است که دادههای کسب و کار بر اساس دادههای مکانی (هوش تجاری مکانی) در دسترس باشد.
سیستمهای اطلاعات جغرافیایی (GIS) به تنهایی از ویژگیهای تحلیلی برخوردار نیستند و هنوز هم از برنامههای کاربردی برای مدیران کسب و کار از نظر قابلیت ادغام، دستکاری و تجسم دور هستند. اما با ایجاد ارتباط معنادار میان اطلاعات و دست یافتن به اطلاعات ساده سازی شده و کاربردی در تجارت، برنامههای اطلاعات موقعیت مکانی به سازمان اجازه میدهد که به طور چشمگیری کیفیت تجزیه و تحلیل دادهها را براساس ابعاد جغرافیایی، که معمولا در پایگاههای اطلاعاتی سازمان قرار دارد، بهبود بخشد.
هوش تجاری بر پایه دادههای مکانی (هوش تجاری مکانی) می تواند منجر به دستیابی به ابعاد جدیدی از تجارت شود. مانند: برنامهریزی بر اساس توان های محیطی، سرمایهگذاری بر اساس جبر و فرصت جغرافیایی، مدیریت طرحها بر اساس شرایط مکانی
مدیریت خدمات بر اساس فرهنگ جغرافیایی، کاهش هزینه های املاک بر اساس مکان یابی، کاهش هزینه های حمل و نقل براساس مسیر یابی و مکان یابی، افزایش سود براساس دستیابی به مکان بازار، تبلیغات پر بازده براساس مکان یابی و مسیر یابی بازار هدف و …